Bjoren ved dampskipsbrygga på Byglandsfjord. Foto: Geir Daasvatn

Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

D/B «Bjoren» er den vedfyrte dampbåten som trafikkerer strekningen Byglandsfjord-Bygland og Bygland-Ose i Setesdal søndager i sommersesongen. Ved som drivstoff var  – og er – et naturlig valg siden det er rikelig, lokal tilgang på dette. Vedfyringen bidrar sterkt til å gjøre Bjoren til en unik kulturskatt og et flytende, teknisk museum.

Båten er i dag 68,9 fot lang og veier ca. 26 tonn. Den er sertifisert for maksimalt 55 passasjerer.

Sesongstart i 2024 er 10. juli. «Nye» Bjoren har 30-årsjubileum i 2024. Jubileet markeres m.a. med arrangement på Prestneset på Bygland i løpet av sommeren.

Historie

Bjoren er bygd som passasjerbåt ved Akers mekaniske verksted i 1866 for rutetrafikk på Kilefjorden som er en del av Otra, vel 3 mil nord for Kristiansand. Opprinnelig var båten 52 fot lang og hadde en maskin på 14 HK. I 1897 ble den forlenget med 6 fot og i 1914 med ytterligere 10 fot. Ved denne påbyggingen ble det også installert ny, vedfyrt dampkjele og maskin med hele 42 HK.

Da Setesdalsbanen ble åpnet på hele strekningen til Byglandsfjord i 1896 falt trafikkgrunnlaget på Kilefjorden bort. Båten ble etter ombyggingen derfor flyttet 30 kilometer oppover i dalen, til Byglandsfjorden, og satt inn i trafikk på den ca 3,5 mil lange strekningen Byglandsfjord-Ose. Ruten gikk over Årdalsfjorden og Byglandsfjorden, gjennom slusen ved Storestraumen og videre via Bjåfjorden, Sandnesfjorden og Åraksfjorden til Ose. Rutetrafikken med Bjoren på denne strekningen pågikk i 60 år.

Allerede fra 1920-tallet begynte bilruter å ta trafikk fra båten. På 1950-tallet ble det så bygd vei på vestsida av Byglandsfjorden og trafikkgrunnlaget falt helt bort. Båten gikk i opplag, forfallet startet og etter hvert gikk den til bunns.

Bjorens andre liv

Bjoren har nettopp passert slusa i Storestraumen, og er på veg oppover Åraksfjorden. Foto: Geir Daasvatn

Rundt 1970 startet så en aksjon for å berge det som var igjen av båten og få den restaurert. Riksantikvaren kom inn i bildet og i 1994 var Bjoren igjen seilklar etter restaurering ved Drammen skibsreparasjoner AS.

I 2005 ble det oppdaget omfattende råteskader, blant annet i takbord og dørk, og seilingsplanen for denne sesongen ble kansellert. I stedet ble båten nok en gang satt i stand, ikke minst med tanke på 140-års jubiléet i 2006.

Bjoren ble i mange år eid og drevet av selskapet Bjoren AS, som igjen var 100 % eid av Bygland kommune. Men for noen få år siden overtok Setesdalsmuseet ansvaret for driften. Foreningen «Bjorens Venner» legger også ned en veldig stor dugnadsinnsats for å holde båtens verdier i hevd.

Bjoren har mottatt tilskudd til vedlikehold og reparasjoner samt drift fra Riksantikvaren. Som verdens eneste, vedfyrte dampbåt i rutetrafikk er den en unik attraksjon for turister og andre. 11. august 2006 fikk også dronning Sonja oppleve denne særegne veteranbåten på en totimers-tur fra Ose til Bygland. I tillegg til rutetrafikken, gjør også Bjoren er rekke charterturer med foreninger, firmaer og andre grupper.

Er du i Setesdal, må du unne deg en tur med Bjoren – en unik opplevelse bare et steinkast unna deg!

Kilder

Se også

Meir om Setesdal

Fleire attraksjonar

Minne kultursenter – Åseral
Heisfossen – Bygland
Evje Mineralsti
Flåt nikkelgruve
Åknes – Lognavatn
Brokke-Suleskarvegen
Stoga – Bygland
Hornnes hjelpefengsel
Setesdalsmuseet – Rysstad
Marhyl – Hylestad
Støylen Camping – Ose
Sylvartun