Bjoren ved dampskipsbrygga på Byglandsfjord. Foto: Geir Daasvatn

Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

D/B «Bjoren» er den vedfyrte dampbåten som trafikkerer strekningen Byglandsfjord-Bygland og Bygland-Ose søndager og noen onsdager i sommersesongen.

Ved som drivstoff var  – og er – et naturlig valg siden det er rikelig, lokal tilgang på dette. Vedfyringen bidrar sterkt til å gjøre Bjoren til en unik kulturskatt og et flytende, teknisk museum.

Båten er i dag 68,9 fot lang og veier ca. 26 tonn. Den er sertifisert for maksimalt 55 passasjerer.

Første opne tur i 2024 er planlagt onsdag 3. juli. Heile seglingsplanen og informasjon om tinging av billettar m.v. finn du på heimesida til Setesdalsmuseet.

Historie

Bjoren er bygd som passasjerbåt ved Akers mekaniske verksted i 1866 for rutetrafikk på Kilefjorden som er en del av Otra, vel tre mil nord for Kristiansand. Opprinnelig var båten 52 fot lang og hadde en maskin på 14 HK. I 1897 ble den forlenget med 6 fot og i 1914 med ytterligere 10 fot. Ved denne påbyggingen ble det også installert ny, vedfyrt dampkjele og maskin med hele 42 HK.

Da Setesdalsbanen ble åpnet på hele strekningen til Byglandsfjord i 1896 falt trafikkgrunnlaget på Kilefjorden bort. Båten ble etter ombyggingen derfor flyttet 30 kilometer oppover i dalen, til Byglandsfjorden, og satt inn i trafikk på den ca 3,5 mil lange strekningen Byglandsfjord-Ose. Ruten gikk over Årdalsfjorden og Byglandsfjorden, gjennom slusen ved Storestraumen og videre via Bjåfjorden, Sandnesfjorden og Åraksfjorden til Ose. Rutetrafikken med Bjoren på denne strekningen pågikk i 60 år.

Allerede fra 1920-tallet begynte bilruter å ta trafikk fra båten. På 1950-tallet ble det så bygd vei på vestsida av Byglandsfjorden og trafikkgrunnlaget falt helt bort. Båten gikk i opplag, forfallet startet og etter hvert gikk den til bunns.

Bjorens andre liv

Artikkelen fortsetter under bildet

Bjoren har nettopp passert slusen i Storestraumen, og er på veg oppover Åraksfjorden. Foto: Geir Daasvatn

Rundt 1970 startet så en aksjon for å berge det som var igjen av båten og få den restaurert. Riksantikvaren kom inn i bildet og i 1994 var Bjoren igjen seilklar etter restaurering ved Drammen skibsreparasjoner AS.

I 2005 ble det oppdaget omfattende råteskader, blant annet i takbord og dørk, og seilingsplanen for denne sesongen ble kansellert. I stedet ble båten nok en gang satt i stand, ikke minst med tanke på 140-års jubiléet i 2006.

Bjoren ble i mange år eid og drevet av selskapet Bjoren AS, som igjen var 100 % eid av Bygland kommune. Men for noen få år siden overtok Setesdalsmuséet ansvaret for driften. Foreningen «Bjorens Venner» legger også ned en veldig stor dugnadsinnsats for å holde båtens verdier i hevd.

Bjoren har mottatt tilskudd til vedlikehold og reparasjoner samt drift fra Riksantikvaren. Som verdens eneste, vedfyrte dampbåt i rutetrafikk er den en unik attraksjon for turister og andre. 11. august 2006 fikk også dronning Sonja oppleve denne særegne veteranbåten på en totimers-tur fra Ose til Bygland. I tillegg til rutetrafikken, gjør også Bjoren er rekke charterturer med foreninger, firmaer og andre grupper.

Er du i Setesdal, må du unne deg en tur med Bjoren – en unik opplevelse bare et steinkast unna deg!

Kilder

Se også

Meir om Setesdal

Fleire kulturminne

Gamlestog – Rygnestadtunet
Dåsneset i Valle – Setesdalsvegen 1930–1992
Postvegen – Dåsneset ved Einang
Håvorstad sagbruk – Åseral
Heddeviki – ein gamal husmannsplass
Skore – gamlevegen
Bygdeborga på Slottbakkfjell
Byvegen i Åseral – Krokstean
Futevegen – Kalveskinnsupsa
Surtedalskleiva på Byvegen i Åseral
Det tyske sperreanlegget ved Byklestigen – austsida
Kanonstillinga på Bjones i Bykle