Systog Dale-loftet
![Dei gamle bygningane på gardsbruket Systg Dale i Valle. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/04/278-Dale-Systog-201216-2-3-2-1024x603.jpg)
På gardsbruket Systog, på Dale i Oveinang i Valle, står eit gamalt loft frå 1600-talet. Loftet er truleg bygd mot slutten av 1600-talet. Årstalet 1683 er skrive inn i svola. Det er bygd av svært tømmer. I dag står det for seg sjølv. Tidlegare var det vegg i vegg med stogehuset. Systog er garden til […]
Postvegen – Storstraumen
![Gamle postvegmurar ved STraumen, på austsida av Storstraumen. Foto:](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/12/Postvegen-Straumen-120717-2-1024x478.jpg)
Me kan sjå tydelege spor etter Postvegen, den første ordentlege køyrevegen oppover i Setesdal, på både austsida og vestsida av Storstraumen i Bygland. Postvegen blei bygd oppover i dalen først på 1840-talet. Det var den første vegen der ein kunne kome fram med vogn eller kjerre med hjul. Etter å ha passert Urdviki, og krysset […]
Systog Trydal-loftet
![Loftet i Systog Trydal. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/12/Systog-Trydal-loftet-2-1024x504.jpg)
På gardsbruket Systog i Trydal i Bykle står eit gamalt loft med årstalsinnskrifta 1528. Etter tradisjonen skal loftet vere sett opp av dei same tømrarane som bygde Rygnestadloftet for Vond-Åsmund Rygnestad. Om loftet i Trydal er oppført rundt 1528, stemmer det ikkje særleg godt med byggeåret for Rygnestadloftet. Det er truleg oppført mykje seinare, kanskje […]
Postvegen – Vrongevje
![Gamal steinmur etter Postvegen ved Vrongeve. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/11/Postvegen-Vrongevje-151023-2-1024x573.jpg)
Ved Vrongevje, på grensa mellom Moi og Tveit i Bygland, er det framleis tydelege spor etter Postvegen, den første ordentlege kjerrevegen oppover i Setesdal. Forbi Moi gjekk Postvegen heile tida på nedsida (nærare Otra) av der Riksveg 9 ligg i dag. Då vegen nærma seg Vrongevje, svinga han seg opp mot dagens veg for å […]
Tveitbakk – flotingsmur
![Den svære flotingsmuren ved Tveitbakk sett frå andre sida av elva. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/11/Tveitbakk-Otra-flotingsmur-211123-2-1024x454.jpg)
Langs Otra, på austsida ved Tveitbakk på Hovet nord i Hylestad i Valle, ligg ein svær flotingsmur og minnar om den 400 år lange flotingshistoria på elva. Tømmerflotinga på Otra blei driven frå sist på 1500-talet til kring 1980. Floting var den gamle måten å frakte tømmer på. Gjennom hundrevis av år bar elva tømmerstokkane […]
Riksveg 400 – Syrtveit til Døletorv
![Ei lita steinbru på den gamle Setesdalsvegen. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/11/Rv-400-Syrtveit-Evje-131123-1024x447.jpg)
Aust for Riksveg 9 forbi Syrtveit rasteplass ligg framleis eit langt strekk av den gamle hovudvegen mellom Evje og Byglandsfjord att i skogen. Den første køyrevegen (kjerrevegen) gjennom Setesdal, Postvegen, gjekk frå Fennefoss i Hornnes oppover langs vestsida av Otra til Gullsmedmoen. Gullsmedmoen var gamal ferjeplass for å kome over på austsida, til Salbergmoen. Det heitte det her […]
«Gamle» Breistøl – Hornnes
![Breistøl med grunnmurane etter våningshuset. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/10/Breistol-Kjetsa-Hornnes-211023-1024x419.jpg)
Breistøl er ein tidlegare støyl og ein gamal husmannsplass under bruket Der inne, vest i Nedre Kjetså – Neregarden på Kjetså i Hornnes. Staden ligg inn ein skogsbilveg på sørsida av Fylkesveg 42 noko før du kjem til Tveit i Hornnes austfrå. Det er ein kort tur å spasere inn til Breistøl, eller sykle, men interessant og tankevekkande å vandre mellom dei gamle hustuftene og filosofere litt over det […]
Skorpetveit – skogen kan skjule så mangt!
![Skorpetveit i skogen nord i Valle. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/10/Skorpetveit-Valle-261118-4-1024x520.jpg)
Det er Skorpetveit rett ved Riksveg 9 nord i Valle me ser på biletet her frå november 2018. Eg stansa her fordi eg ville ta eit bilete av den gamle setesdalsvegen, bygd ca. 1873. Du ser han framme i biletet. Eg laga eit lite stykke om den gamlevegen for nokre dagar sidan. For eit par […]
Postvegen – Einang
![Den gamle vegen ved Einang 15. oktober 2023. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/10/Postvegen-Einang-151023-2-1024x473.jpg)
Rett nord-vest for Einang kan me framleis finne igjen ei lang sløyfe av den første køyrevegen mellom Valle og Bykle. Postvegen – den første ordentlege køyrevegen for hest og kjerre oppover i Setesdal – stod ferdig fram til Valle kyrkje i 1846. Vidare nordover til Bykle var det framleis ikkje køyrbar veg. Først i 1865 blei […]
Postvegen – Skorpetveit
![Gamle Setesdalsvegen ved Skorpetveit. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/10/Skorpetveit-Postvegen-Valle-261118-3-3-1024x459.jpg)
Køyreveg frå Valle til Bykle kom først på 1870-talet. Ved Skorpetveit nord i Valle kan me framleis sjå ei lang sløyfe av gamlevegen. Postvegen – den første ordentlege køyrevegen for hest og kjerre – stod ferdig fram til Valle kyrkje i 1846. Vidare nordover til Bykle var det framleis ikkje køyrbar veg. Først i 1865 […]
Haugefjellet feltspatgruve – Evje
![Haugefjellet feltspatgruve fylt med vatn. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/10/Haugefjellet-feltspatgruve-Evje-260718-2-1024x446.jpg)
Haugefjellet er sagt å vere den eldste feltspatgruva i Evje. Den nedlagte gruva er på garden Haugen sin grunn. Ho ligg aust for Dansarberga og sør-vest for Mykleåsen, ikkje så langt unna dei andre feltspatgruvene i området. Gruva kom i drift før år 1900, og kan altså vere den eldste feltspatgruva i Evje. I alt er det rundt 80 feltspatbrot […]
Syrtveitsfossen – flotingsmurar
![Den svære steinskjermen i Syrtveitsfossen ved ekstra låg vasstand. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/Syrtveitsossen_Evje_031021-3-1024x441.jpg)
På begge sider av den svære Syrtveitsfossen i Otra i Evje og Hornnes ligg det framleis att store steinskjermar etter tømmerflotinga på elva. Syrtveitsfossen var brei og urein. Difor blei det sett opp tre svære steinskjermar for å gjere fossen smalare og «styre» tømmeret. I dag står desse gamle flotingsmurane framleis på staden, og minnar […]
Sørstemmen – Jordalsvatn
![Den gamle steintemmen ved utlaupet av Jordalsvatn . Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/Stemmen_Jordalsvatn_150617-4-1024x517.jpg)
Sørstemmen er ein stor, mura steinstem som blei sett opp i vestre enden av Jordalsvatn i Bygland heilt på byrjinga av 1900-talet. Steinstemmen erstatta ein endå mykje eldre stem på staden som var rotna i stykker. Jordalsåna, som i dag er kalla Søråni, var flotingselv. Vatnet blei demd opp for å skaffe vatn til flotinga. Jordalsåna (Søråni) renn saman med Nordåna […]
Sanden Såre – flotingsmur
![Steinskjermen i Otra ved Sanden Såre. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/Otra-Sanden-Sare-050717-2-1024x462.jpg)
I Otra ved Sanden Såre nord i Valle ligg ein av dei utallige flotingsmurane og minnar om den 400 år lange flotingshistoria på elva. Tømmerflotinga på Otra blei driven frå sist på 1500-talet til kring 1980. Floting var den gamle måten å frakte tømmer på. Gjennom hundrevis av år bar elva tømmerstokkane på sin veg […]
Riksveg 400 forbi Kalveskinnsuppsa
![Gamal veg med stabbesteinar i Kalveskinnsuppsa. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/DSC_8644-1024x491.jpg)
Ved Kalveskinnsuppsa i Vassend står framleis ein liten stubb igjen etter den gamle hovudvegen mellom Evje og Byglandsfjord. Den første køyrevegen (kjerrevegen) gjennom Setesdal, Postvegen, gjekk frå Fennefoss i Hornnes oppover langs vestsida av Otra til Gullsmedmoen. Gullsmedmoen var gamal ferjeplass for å kome over på austsida, til Salbergmoen. Det heitte det her før Byglandsfjord […]
I fotspora til setesdølane – Lintjønnkleiva i Øvrebø
![Nedre del av Lintjønnkleiva med Lintjønn bru 26. mars 2024. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2024/03/Lintjonnkleiva-Reiersdal-260325-1024x512.jpg)
Lintjønnkleiva var ein bakke på den gamle setesdalsvegen, rett sør for Reiersdalskleiva, i Øvrebø i Vennesla. Denne gamle, bevarte vegstubben ligg på vestsida av Riksveg 9, mellom Lintjønn og riksvegen, når du køyrer oppover bakkane etter å ha passert krysset der det går veg innover mot Reiersdal og Tjomsås. Køyrevegen (kjerrevegen) i kleiva her blei […]
I fotspora til setesdølane – Kiledalskleiva i Hægeland
![Kiledalskleiva steinkvelvbru. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/01/Kiledalskleiva-bru-210719-2-1024x579.jpg)
Kiledalskleiva var ein bratt bakke på Postvegen, den første ordentlege køyrevegen oppover i Setesdal, mellom Kiledal i Hægeland og Vestre Hodne i Hornnes. Spesielt vinterstid kunne kleiva vere glatt og vanskeleg å forsere. Om lag midt i kleiva ligg framleis den spesielle Kiledalskleiva bru. Riksveg 9 går forbi rett under kleiva. Eg har omtalt Kiledalskleiva, og har med fleire bilete, i det trykte heftet mitt om Postvegen […]
Postvegen – Nesmoen
![Gamle steinmurar etter Postvegen i vasskanten i Urdviki. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/Postvegen-Nesmoen-220420-2-1024x446.jpg)
På Nesmoen i Bygland er det framleis tydelege spor etter Postvegen, den første ordentlege kjerrevegen oppover i Setesdal. Etter å ha kome forbi Setesdal Hotell på Nesmoen, på veg nordover, tek Riksveg 9 ein slak sving mot høgre og kjem til Urdviki. Det er der den svære rasvollen er bygd. Postvegen, og den gamle riksvegen, […]
I fotspora til setesdølane – Reiersdalskleiva i Øvrebø
![Dei to gamle traseane i Reiersdalskleiva. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/09/Reiersdalskleiva_Ovrebo_100117-2-2-1024x537.jpg)
Reiersdalskleiva er eit vegstykke på den gamle Setesdalsvegen på Reiersdal i Øvrebø i Vennesla. Den første traseen her blei bygd 1829–1833. Han var i bruk til 1884 («Gamle Reiersdalskleiva»). Då kom det ein ny trase litt høgare oppe i terrenget («Nye Reiersdalskleiva»). Denne nye kleiva var i bruk til 1965, då vegen blei flytta litt austover til der Riksveg 9 går […]
Løylandsloftet – Grendi
![Løylandsloftet (et stabbur). Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Loylandsburet-Grendi-151216-2-2-1024x512.jpg)
Løylandsloftet er eit loft (bur) på gardsbruket Nedre Lande i Grendi. Loftet stod opphaveleg på gardsbruket Graver på Løyland i Valle, men blei flytta ned til Nedre Lande i 1934 av kulturberaren Jon Løyland. Han hadde kjøpt garden i 1930. I Norges Bebyggelse er byggeåret til Løylandsloftet sagt å vere 1604. Anders Dalseg ved Setesdals bygningsvernsenter opplyser på Facebook at det truleg er bygd 1582. Eige museum […]
Ballen rullar for husmannsplassen Hagen!
![Husmannsstoga i Hagen. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Hagen-Lauvdal-250823-3-1024x633.jpg)
I dag var eg så heldig å få vere med på eit møte i Bygland, der tilstanden til og framtida for den unike husmannsplassen Hagen på Lauvdal var oppe til diskusjon. Møtet var komen i stand etter initiativ frå fleire, og ikkje minst ein bra artikkel om husmannsplassen i Setesdølen for nokre veker sidan. Dei […]
Postvegen – Bjørnaråkleiva
![Steinmurar etter den gamle vegen i skogen på Bjørnarå. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Postvegen-Bjornara-190520-2-2-2-1024x593.jpg)
I skogen på Bjørnarå finn me framleis spor etter den første ordentlege køyrevegen mellom Valle og Bykle. Den første køyrevegen oppover i Setesdal, mellom Kile og Valle, blei bygd først på 1840-talet. Sør for Kile, frå Kristiansand og nordover, var det kome køyrbar veg litt før, i fleire etappar, på første halvdel av 1830-talet. I […]
Postvegen – Rakkenesbakken
![Dei gamle steinmurane etter Postvegen i Rakkenesbakken. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Postvegen-Rakkenesbakken-Bygland-290723-2-1024x536.jpg)
Mellom Grendi og Longerak i Bygland ligg Rakkenes. Det står fine murar igjen i Rakkenesbakken som blei bygd på Postvegen rundt 1842. Postvegen, ja det var den første ordentlege køyrevegen (kjerrevegen) oppover i Setesdal. Denne første vegen gjekk på oversida av dagens Riksveg 9, nærare hyttene som er på staden nå. Du kan såvidt skimte dei gamle […]
I fotspora til setesdølane – Myrbotnkleiva
![Svære steinmurar på vegen i Myrbotnkleiva. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Myrbotnkleiva-gml-setesdalsveg-HOmstean-070823-1024x608.jpg)
Myrbotnkleiva var ein lang bakke på den første kjerrevegen nordover frå Kristiansand, rett ved Riksveg 9, mellom Vehus og Homstean i Øvrebø. Vegen i kleiva ned til Knutsmyr blei bygd i 1829–1832. I dag finn du han lett rett sør for krysset mellom Riksveg 9 og Fylkesveg 3948 (Utsognvegen) mot Stokkeland. Nokre få hundre meter […]
I fotspora til setesdølane – Knutskleiva ved Homstean
![Den gamle setesdalsvegen som buktar seg gjennom skogen i Knutskleiv. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/08/Knutskleiva-gml-setesdalsveg-Trettemoen-Ovrebo-070823-1-2-1024x531.jpg)
Rett sør for Homstean i Øvrebø i Vennesla, på nedsida (vestsida) av Riksveg 9, står mest heile Knutskleiva igjen etter den aller første kjerrevegen nordover frå Kristiansand. Vegen i kleiva blei bygd i 1832. Dette var lenge før Postvegen kom gjennom Setesdal. Men seinast då Postvegen var køyrbar med hest og kjerre først på 1840-talet, […]
Haslebakken – Ose
![Dei gamle stogemurane i Haslebakken. Foto.](https://setesdalssida.no/wp-content/uploads/2023/07/Haslebakken-Ose-260723-1024x602.jpg)
Haslebakken er ein av dei eldste husmannsplassane i Bygland. Staden ligg mellom Frøysnes og Støylehommen, ved gardsgrensa mellom Frøysnes og Ose, om lag 100 meter opp i lia for Riksveg 9. Bak reiser Skjoldmøynuten seg bratt opp. Heddeneset ligg rett imot, på andre sida av Åraksfjorden. I dag er den gamle husmannsplassen attgrodd. Men då […]